
Zaanstad- Op vrijdag 26 november 2021 was er weer een persconferentie. Mark Rutte en minister Hugo de Jonge waren op televisie.
Ze vertelden over hoe het nu gaat met het coronavirus.De belangrijkste dingen leggen we uit. Met dank aan de website rijskoverheid.nl
Steeds meer mensen besmet met corona
Er zijn de laatste weken erg veel besmettingen.
De ziekenhuizen hebben het te druk.
Te veel operaties kunnen niet doorgaan.
Daarom zijn er nieuwe regels.
Ze gingen in op zondag 28 november om 5 uur ‘s morgens.
Blijf zoveel mogelijk thuis
Gaat u bij anderen op bezoek? Of krijgt u bezoek?
Doe dan eerst een zelftest.
Wees heel voorzichtig als oudere mensen en jonge kinderen bij elkaar zijn.
Het gaat dan om mensen van 70 jaar en ouder. En kinderen tot en met 12 jaar.
Werk thuis.
Kan dat niet? Houd op het werk 1,5 meter afstand.
Sluitingstijden
Bijna alles sluit om 5 uur ‘s middags.
Ook evenementen en amateursport (trainingen en wedstrijden).
Uitzonderingen:
- Noodzakelijke winkels zijn open tot 8 uur ‘s avonds.
Zoals de supermarkt en de drogist. - Voor advocaten, notarissen, dokters en fysiotherapeuten geldt:
dezelfde openingstijden als altijd. - Topsport (trainen en wedstrijden) mag na 5 uur ‘s middags.
Zonder publiek. - Betaalde zangers en acteurs mogen na 5 uur ‘s middags oefenen.
Zonder publiek.
1,5 meter afstand en mondkapje
Iedereen van 18 jaar of ouder moet 1,5 meter afstand houden.
Draag op deze plekken ook een mondkapje:
- Overal waar u een vaste zitplaats hebt.
Bijvoorbeeld in cafés, restaurants, bioscopen en theaters. - Alle overdekte plekken waar u doorheen loopt.
Bijvoorbeeld beurzen.
Onderwijs
Op scholen komen looproutes.
Op de basisschool:
- Leerlingen van groep 6, 7 en 8 dragen een mondkapje op de gang.
- Leerlingen van groep 6, 7 en 8 doen vaak een zelftest.
- Leerlingen die verkouden zijn, blijven thuis.
En zij laten zich bij de GGD testen. - Leraren dragen een mondkapje op de gang.
- Leraren doen vaak een zelftest.
Op de middelbare school:
- Alle leerlingen en leraren dragen een mondkapje op de gang.
- Alle leerlingen en leraren doen vaak een zelftest.
Extra prik
Zo veel mogelijk ouderen krijgen een 3e prik.
Voor het einde van het jaar.
Regels die blijven
Veel regels blijven hetzelfde:
- Dringend advies: ontvang niet meer dan 4 bezoekers per dag.
- Neem uw coronatoegangsbewijs en id-bewijs mee naar cafés en restaurants.
U krijgt een vaste zitplaats. - Geen publiek bij sport.
- In grote zalen mogen niet meer dan 1250 mensen.
Niet vergeten
- Was vaak uw handen.
- Hoest en nies in de elleboog.
- Geef niemand een hand.
- Bij klachten: blijf thuis en laat u testen bij de GGD.
- Zorg af en toe voor frisse lucht in huis.
Volgende stap
Deze regels gelden tot en met 18 december.
Op 14 december kijkt het kabinet hoe het gaat.
En welke regels dan nodig zijn.